zaterdag 19 januari 2013

Haarmasker van kokosolie

Ongeveer één keer per week, of één keer in de twee weken verzorg ik mijn haar met een maskertje van kokosolie. Niets meer, niets minder. En dan bedoel ik niet met een product waar kokos in verwerkt zit, maar pure ongeraffineerde kokosolie.
De mijne koop ik bij de tuinen, zie de foto hier boven. Zo'n pot kost ongeveer 15 euro. Als het goed is kun je ook kokosolie bij de toko halen, maar let dan wel op dat het pure, ongeraffineerde olie is. Het moet nog echt naar kokos ruiken (yum!), en er zitten dus ook geen andere ingrediënten in.
Kokosolie is op kamertemperatuur trouwens hard. Dus laat je niet misleiden door de naam. Op lichaamstemperatuur gaat het smelten.

Kokosolie is naar mijn weten de enige olie die door dringt tot de kern van het haar. Andere olieen zoals olijfolie dringen ook wel een stukje in het haar, maar niet volledig. Cacaoboter dringt zelfs helemaal niet in het haar, maar legt er een beschermende laag omheen. Dit maakt kokosolie uiterst geschikt om als verzorgend masker te gebruiken. 

Wat ik altijd doe, is met een lepel wat kokosolie uit het potje hakken en dit in een ander bakje ongeveer 1 á 2 minuten opwarmen in de magnetron, tot het vloeibaar is. Dit smeer ik in mijn droge haren. Soms alleen in de punten (het stuk haar wat onder mijn hoofd bungelt, zeg maar) en soms in mijn gehele haar. Misschien werkt het eigenlijk wel beter als je je haren van te voren even  wast zodat alle andere producten eruit zijn, maar dat weet ik niet zeker want dat heb ik nooit geprobeerd. Mocht je dat wel willen doen, kun je het masker ook aanbrengen op handdoekdroog haar. Misschien kan ik dat de volgende keer eens proberen!
Ik zorg dat alle haren goed vet zijn, maar niet druipen. Dit steek ik op met een klem zodat mijn kleding of badjas niet helemaal vet worden. Vaak doe ik dit 's avonds zodat ik het een uur/1,5 uur kan laten zitten. Ondertussen kijk ik tv of typ ik -zoals nu- dit artikeltje!

Na ongeveer 1,5 ben ik het zat en was ik de olie uit. Ik moet mijn haar zeker wel twee keer wassen voor het eruit is. Door het warme water wordt de olie weer meer vloeibaar, en stroomt zo ook makkelijker uit te haren. Met koud water wassen is geen doen. Daarna mik ik nog even een crèmespoeling en/of een maskertje in mijn haar en klaar is kees.

Kokosolie is ook lekker om als bodybutter/olie te gebruiken, en je kunt er zelfs mee koken! Dat is het voordeel van natuurlijke producten. Ik zal binnenkort wel eens een artikeltje schrijven over kokos zelf, want dat is gezonder (om te eten) dan de meeste mensen denken!



2 opmerkingen:

  1. Heerlijk om mee te koken inderdaad. Thanks voor de tip, lijkt me een heerlijk maskertje. Gr Anne Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik dit masker elke week, vind het een heerlijk masker!!

    BeantwoordenVerwijderen